Archief bloemencorso
Created by P.L. Last update 18-10-2019
Info
Info Die Zweinerei
Gebouwd van 2001 t/m 2012 Wagenbouwgroep De Toekomst groeide eind jaren negentig als kool. Voor een aantal bouwers ging deze groei te hard en werd in hun ogen de groep te groot. Bovendien stoorden ze zich aan de onenigheden die binnen de grote groep leefden. Een groepje van tien bouwers besloten in 2000 zelf een wagenbouwgroep, Die Zweinerei, op te richten. Groepshistorie Het eerste jaar had de groep 15 bouwers en een man of 5 voor de gezelligheid. De jonge bouwers van Die Zweinerei scoorden in hun debuutjaar een elfde plek. In totaal namen dat jaar aan het corso vijftien wagens deel. De goede uitslag was voor de bouwers voldoende motivatie om door te gaan met bouwen. Grote successen behaalde de groep de jaren erna echter niet. Vaak eindigde Die Zweinerei rond de negende plek. De hoogste score was een zesde plaats in 2004 met de wagen Aaseters. Die Zweinerei groeide tot een groep van 26 wagenbouwers. Ze werden bijgestaan door enkele fanatieke bouwsters en in het plakweekeinde door een grote groep plakkers. Drijvende krachten achter de wagenbouw van Die Zweinerei waren Ruud Luttikhold, Thijs Hommelink en Hilbert Wiegerinck. Bouwen deed de groep sinds de oprichting van de groep bij de familie Tackenkamp aan de Huiskesdijk in Beltrum. De groepsleden hielpen in het begin bij het opknappen van de wagenbouwschuur en konden vervolgens in de schuur bouwen. De groep verbouwde ook haar eigen bloemen. Ze hadden tot en met 2010 een aan de Bruggertweg. De grond was eerst eigendom van de familie Stotteler en ging later naar de familie Gunnewijk. Daarnaast stonden er sinds 2008 ook knollen bij Lucie Pierik op een stukje grond aan de Hassinkstraat. Veel groepen beginnen al vroeg met de voorbereidingen voor het corso. Die Zweinerei niet. Pas nadat in april de dahliaknollen in de grond zaten, kwamen de bouwers bij elkaar om het idee te bespreken. Van het idee werd dan een tekening gemaakt die grofweg werd gevolgd. Ze pasten daarna de tekening maar aan op de wagen. Begin juni werd het benodigde materiaal verzameld, waarna gedurende drie maanden werd gebouwd. De bouw was allesbehalve een gestroomlijnd proces. Volgens de bouwers was het altijd weer een wonder dat er in september een wagen reed. De chaotische bouw bij Die Zweinerei zorgde altijd wel voor veel gezelligheid. Ook werd bij Tackenkamp de schuur door de bouwers gerenoveerd. Onderdeel van de renovatie was het opnieuw optrekken van de gevel in oude stijl. De ‘hoofdvoeger’ van de wagenbouwgroep zou de klus klaren. Hij had de muur na een paar dagen helemaal opgemetseld, compleet met boog en raampjes. De volgende dag werd de groep gebeld, dat ze met spoed naar de schuur moesten komen. Ook de ‘hoofdvoeger’ kwam vrolijk aanlopen met zijn metselemmertje. Goede dag zei hij, waarom zijn jullie nog geen specie aan het draaien? Hij had niet gezien wat er aan de hand was. De hele gevel was omgewaaid. De wagenbouwers konden de stenen opnieuw afbikken en hebben ze een echte metselaar aangesteld.
Die Zweinerei
Anekdote De hoofd technischedienst van de wagenbouwgroep werd op zijn werk opgewacht door de politie. Er waren twee compressoren (helemaal nieuw, net uit de doos) gestolen. Hij suste de gemoederen door te stellen dat hij deze aan het uitproberen was. In werkelijkheid stonden ze bij de wagenbouw om de groep tijdens het plakweekend te voorzien van perslucht.
Info Die Zweinerei
Gebouwd van 2001 t/m 2012 Wagenbouwgroep De Toekomst groeide eind jaren negentig als kool. Voor een aantal bouwers ging deze groei te hard en werd in hun ogen de groep te groot. Bovendien stoorden ze zich aan de onenigheden die binnen de grote groep leefden. Een groepje van tien bouwers besloten in 2000 zelf een wagenbouwgroep, Die Zweinerei, op te richten. Groepshistorie Het eerste jaar had de groep 15 bouwers en een man of 5 voor de gezelligheid. De jonge bouwers van Die Zweinerei scoorden in hun debuutjaar een elfde plek. In totaal namen dat jaar aan het corso vijftien wagens deel. De goede uitslag was voor de bouwers voldoende motivatie om door te gaan met bouwen. Grote successen behaalde de groep de jaren erna echter niet. Vaak eindigde Die Zweinerei rond de negende plek. De hoogste score was een zesde plaats in 2004 met de wagen Aaseters. Die Zweinerei groeide tot een groep van 26 wagenbouwers. Ze werden bijgestaan door enkele fanatieke bouwsters en in het plakweekeinde door een grote groep plakkers. Drijvende krachten achter de wagenbouw van Die Zweinerei waren Ruud Luttikhold, Thijs Hommelink en Hilbert Wiegerinck. Bouwen deed de groep sinds de oprichting van de groep bij de familie Tackenkamp aan de Huiskesdijk in Beltrum. De groepsleden hielpen in het begin bij het opknappen van de wagenbouwschuur en konden vervolgens in de schuur bouwen. De groep verbouwde ook haar eigen bloemen. Ze hadden tot en met 2010 een aan de Bruggertweg. De grond was eerst eigendom van de familie Stotteler en ging later naar de familie Gunnewijk. Daarnaast stonden er sinds 2008 ook knollen bij Lucie Pierik op een stukje grond aan de Hassinkstraat. Veel groepen beginnen al vroeg met de voorbereidingen voor het corso. Die Zweinerei niet. Pas nadat in april de dahliaknollen in de grond zaten, kwamen de bouwers bij elkaar om het idee te bespreken. Van het idee werd dan een tekening gemaakt die grofweg werd gevolgd. Ze pasten daarna de tekening maar aan op de wagen. Begin juni werd het benodigde materiaal verzameld, waarna gedurende drie maanden werd gebouwd. De bouw was allesbehalve een gestroomlijnd proces. Volgens de bouwers was het altijd weer een wonder dat er in september een wagen reed. De chaotische bouw bij Die Zweinerei zorgde altijd wel voor veel gezelligheid. Ook werd bij Tackenkamp de schuur door de bouwers gerenoveerd. Onderdeel van de renovatie was het opnieuw optrekken van de gevel in oude stijl. De ‘hoofdvoeger’ van de wagenbouwgroep zou de klus klaren. Hij had de muur na een paar dagen helemaal opgemetseld, compleet met boog en raampjes. De volgende dag werd de groep gebeld, dat ze met spoed naar de schuur moesten komen. Ook de ‘hoofdvoeger’ kwam vrolijk aanlopen met zijn metselemmertje. Goede dag zei hij, waarom zijn jullie nog geen specie aan het draaien? Hij had niet gezien wat er aan de hand was. De hele gevel was omgewaaid. De wagenbouwers konden de stenen opnieuw afbikken en hebben ze een echte metselaar aangesteld.
Archief bloemencorso
Created by P.L Last update 18-10-2019
Anekdote De hoofd technischedienst van de wagenbouwgroep werd op zijn werk opgewacht door de politie. Er waren twee compressoren (helemaal nieuw, net uit de doos) gestolen. Hij suste de gemoederen door te stellen dat hij deze aan het uitproberen was. In werkelijkheid stonden ze bij de wagenbouw om de groep tijdens het plakweekend te voorzien van perslucht.
Info
Info Die Zweinerei
Gebouwd van 2001 t/m 2012 Wagenbouwgroep De Toekomst groeide eind jaren negentig als kool. Voor een aantal bouwers ging deze groei te hard en werd in hun ogen de groep te groot. Bovendien stoorden ze zich aan de onenigheden die binnen de grote groep leefden. Een groepje van tien bouwers besloten in 2000 zelf een wagenbouwgroep, Die Zweinerei, op te richten. Groepshistorie Het eerste jaar had de groep 15 bouwers en een man of 5 voor de gezelligheid. De jonge bouwers van Die Zweinerei scoorden in hun debuutjaar een elfde plek. In totaal namen dat jaar aan het corso vijftien wagens deel. De goede uitslag was voor de bouwers voldoende motivatie om door te gaan met bouwen. Grote successen behaalde de groep de jaren erna echter niet. Vaak eindigde Die Zweinerei rond de negende plek. De hoogste score was een zesde plaats in 2004 met de wagen Aaseters. Die Zweinerei groeide tot een groep van 26 wagenbouwers. Ze werden bijgestaan door enkele fanatieke bouwsters en in het plakweekeinde door een grote groep plakkers. Drijvende krachten achter de wagenbouw van Die Zweinerei waren Ruud Luttikhold, Thijs Hommelink en Hilbert Wiegerinck. Bouwen deed de groep sinds de oprichting van de groep bij de familie Tackenkamp aan de Huiskesdijk in Beltrum. De groepsleden hielpen in het begin bij het opknappen van de wagenbouwschuur en konden vervolgens in de schuur bouwen. De groep verbouwde ook haar eigen bloemen. Ze hadden tot en met 2010 een aan de Bruggertweg. De grond was eerst eigendom van de familie Stotteler en ging later naar de familie Gunnewijk. Daarnaast stonden er sinds 2008 ook knollen bij Lucie Pierik op een stukje grond aan de Hassinkstraat. Veel groepen beginnen al vroeg met de voorbereidingen voor het corso. Die Zweinerei niet. Pas nadat in april de dahliaknollen in de grond zaten, kwamen de bouwers bij elkaar om het idee te bespreken. Van het idee werd dan een tekening gemaakt die grofweg werd gevolgd. Ze pasten daarna de tekening maar aan op de wagen. Begin juni werd het benodigde materiaal verzameld, waarna gedurende drie maanden werd gebouwd. De bouw was allesbehalve een gestroomlijnd proces. Volgens de bouwers was het altijd weer een wonder dat er in september een wagen reed. De chaotische bouw bij Die Zweinerei zorgde altijd wel voor veel gezelligheid. Ook werd bij Tackenkamp de schuur door de bouwers gerenoveerd. Onderdeel van de renovatie was het opnieuw optrekken van de gevel in oude stijl. De ‘hoofdvoeger’ van de wagenbouwgroep zou de klus klaren. Hij had de muur na een paar dagen helemaal opgemetseld, compleet met boog en raampjes. De volgende dag werd de groep gebeld, dat ze met spoed naar de schuur moesten komen. Ook de ‘hoofdvoeger’ kwam vrolijk aanlopen met zijn metselemmertje. Goede dag zei hij, waarom zijn jullie nog geen specie aan het draaien? Hij had niet gezien wat er aan de hand was. De hele gevel was omgewaaid. De wagenbouwers konden de stenen opnieuw afbikken en hebben ze een echte metselaar aangesteld.
Archief bloemencorso
Created by P.L. Last update 18-10-2019
Die Zweinerei
Anekdote De hoofd technischedienst van de wagenbouwgroep werd op zijn werk opgewacht door de politie. Er waren twee compressoren (helemaal nieuw, net uit de doos) gestolen. Hij suste de gemoederen door te stellen dat hij deze aan het uitproberen was. In werkelijkheid stonden ze bij de wagenbouw om de groep tijdens het plakweekend te voorzien van perslucht.