Info
Gebouwd van 1990 t/m 2002
Het
idee
voor
de
oprichting
van
de
groep
Weidebleuters,
door
een
groep
piepjonge
wagenbouwers,
ontstond
in
het
voorjaar
van
1990
nadat
een
windhoos
over
Beltrum
was
getrokken.
Drijfveren
om
een
corsowagen
te
gaan
bouwen,
waren
gezelligheid
en
verwachte
extra
aandacht van het andere geslacht.
Groepshistorie
Vol
enthousiasme
werd
er
enkele
maanden
later
begonnen
met
de
bouw
van
de
eerste
corsowagen.
Als
bouwlocatie
werd
gekozen
voor
het
bedrijf
van
de
familie
Franken
aan
de
Zwarteweg.
Middenin
het
boerenland
werd
ook
de
naam
Weidebleuters
geboren.
Bij
gebrek
aan
een
goede
huisvesting
werd
er
bij
Franken
in
de
openlucht
gebouwd.
Nadeel
hiervan
was
dat
alle
wagenbouwgeheimen
voor
de
concurrenten
zichtbaar
waren.
Dus
werd
besloten
om
op
zoek
te
gaan
naar
een
betere
bouwplek.
Die
werd
gevonden
bij
de
familie
Te
Stroete
(Settelbrink)
even
verderop
richting
Beltrum
aan
de
Zwarteweg.
Daar
kon
worden
gebouwd
op
de
deel.
Al
snel
ervaarden
de
bouwers
dat
de
deel
bij
Te
Stroete
niet
groot
genoeg
was.
De
groep
had
het
idee
om
in
1991
uit
te
wijken
naar
de
familie
Heutinck
aan
de
Horsterweg.
Na
zware
onderhandelingen
aan
de
keukentafel
mocht
de
groep
zijn
intrek
nemen
in
de
overdekte
kapschuur.
Hier
zijn,
tot
de
groep
in
2002
werd opgeheven, de corsowagens gebouwd.
Het
bouwteam
van
de
Weidebleuters
bestond
in
de
beginjaren
uit
zo’n
tien
vaste
bouwers.
Daarna
nam
de
animo
af.
Opvallend
was
dat
tijdens
het
vaste
borreluurtje
wel
iedereen
aanwezig
was.
Tijdens
deze
avonden
werd
er
vaak
tot
vroeg
in
de
ochtend
poker
gespeeld.
Het
werd
zelfs
een
keer
zo
vroeg
dat
één
van
de
bouwers
door
zijn
vader
werd opgehaald en de trekker moest laten staan.
Net
als
veel
andere
wagenbouwgroepen
verbouwden
de
Weidebleuters
ook
zelf
hun
bloemen.
Dahliavelden
stonden
bij
Groot
Bruinderink
aan
de
Ringweg.
Roelvink
aan
de
Haneveldseweg,
Bleuminck
aan
de
Zwarteweg
en
Heutinck
aan
de
Horsterweg.
Het
bedenken
van
een
onderwerp
voor
de
corsowagen
was
bij
de
Weidebleuters
geen
spectaculaire
aangelegenheid.
Door
een
aantal
leden
werden
enkele
ideeën
uitgewerkt.
Vervolgens
werd
gedurende
vele
avonden
–
onder
het
genot
van
een
drankje
–
over
de
ideeën
gepraat
en
er
één
gekozen.
De
bouw
van
de
wagen
was
vervolgens
niet
zo’n
langdradige
aangelegenheid.
Door
de
bouwers
werd
laat
in
het
seizoen
met
de
wagen
begonnen,
zodat
vaak
ook
nog
op
zondag
moest
worden
gebouwd
om
de
creatie
tijdig
af
te
krijgen.
Een
gevolg
hiervan
was
dat
er
geregeld
op
zondagen
het
Chinese
buffet
in
Groenlo ‘uitverkocht’ was.
De
animo
begon
de
laatste
jaren
sterk
af
te
nemen.
Het
laatste
jaar
konden
ze
dan
ook
amper
nog
een
representatieve
wagen
bouwen.
Toen
werd
door
wagenbouwgroep
de
Weidebleuters
besloten
om
maar te stoppen.
Created by P.L. Last update 19-10-2019
Weide-
bleuters